Living in silence.. - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Kim Heuvel - WaarBenJij.nu Living in silence.. - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Kim Heuvel - WaarBenJij.nu

Living in silence..

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

08 November 2014 | Curaçao, Willemstad

Hallo allemaal,

Waariskim.nu..? ja dat is vast een vraag die jullie jezelf vast allemaal hebben gesteld. Waar is kim mee bezig want we hebben al lang niets meer gehoord. Nou bij deze weer tekens van leven! Ik heb al lang niks meer van me laten horen, maar i'm still a life!

De afgelopen periode had een druk programma. Ik zal het programma even doornemen, dus ga er even voor zitten want het wordt een laaaaang verhaal.

Op stage gaat het als volgt de manual/handleiding lag even op zijn gat. Het kwam niet echt van de grond dus we hebben aan de bel getrokken en hebben een nieuw plan gemaakt. Het moest meer een soort ''lopende'' agenda worden voor ouders waar ze informatie in kunnen vinden over de peilers van skol salu (voeding, beweging, veiligheid en sociaal emotioneel). Wat jullie je hierbij voor moeten stellen is bijvoorbeeld informatie waarom het belangrijk is dat kinderen aandacht krijgen van ouders en wat gezonde voeding inhoud. Verder is er ook ruimte dat ouders de manual mee kunnen nemen naar rapportbesprekingen van kinderen zodat ze de vorderingen van hun kind daarin kunnen beschrijven. De inhoud is zo goed als af, en gaat dan naar een grafisch ontwerper die het in elkaar zet. Of dit allemaal nog lukt voordat wij gaan dat is de vraag. De begeleider zei al tegen ons, als wij de inhoud aanleveren dan ben ik dik tevreden.
Verder hebben wij het project ''ken mi ta'' helemaal uitgewerkt en dit gaan we de komende weken daadwerkelijk uitvoeren in groep 5 van verschillende scholen. (Het project gaat over de kwaliteiten van kinderen, dus iedereen heeft andere kwaliteiten en dat betekent niet dat als iemand niet goed kan voetballen dat die dan stom is. Als iedereen goed is in bijv. straten maken, wie bouwt dan de huizen? nou dat is een beetje waar het om draait in het project.)Het is als volgt opgebouwd, het begint met een rollenspel wat wij presenteren voor de kinderen. Dan krijgen de kinderen een silhoutte waarbij ze vragen moeten beantwoorden. Bijvoorbeeld, schrijf bij je buik wat je eng vindt etc. Daarna bespreken wij de silhouette in kleine groepjes met de kinderen en tot slot leren wij de kinderen een liedje. Wat we afgelopen weken op stage dan ook o.a. hebben gedaan is het papiaments liedje oefenen. Het hele kantoor kon meegenieten, maar ach, kleinigheidje houd je toch :)

Verder heb ik de afgelopen weken ontzettend veel opdrachten voor school moeten maken. Intercultureel, reflectie verslag, research, sustainable design etc etc. Mijn portfolio is al aardig gevuld. Het is echt geen pretje om hier aan de opdrachten te werken, want je drijft hier letterlijk en figuurlijk weg achter de computer.

Goed dat over stage en school. Nu ga ik het hebben over de leuke dingen :)
Laatst ben ik naar het Kura hulanda museum geweest. Het was een zeer indrukwekkend museum en het ging over de slavernij en de rijke nederlanders die vroeger curacao compleet onder de duim hadden. Het was heel naar, want ik heb ook stukken gelezen waarin beschreven werd hoe de slaven werden behandeld.. geen pretje dus. Wat mij wel opvalt is dat het onderwerp hier tot op heden nog steeds erg gevoelig ligt. Mensen van curacao kijken nog steeds op tegen hollanders en zien ons als beterweters. In Nederland heb ik nooit bij de geschiedenis lessen informatie gekregen over de tijd dat Curacao een kolonie was van Nederland en hoe dit er toen daadwerkelijk aan toe ging. Dit vind ik eigenlijk ontzettend slecht, want 1 het was een kolonie van nederland en 2 de slavernij heeft meer achtergelaten bij de mensen in curacao dan je zou denken. Hier is het dan ook erg onbeleefd als je zegt dat was het verleden we leven nu in het heden de slavernij is voorbij dat was vroeger. Dat is echt een No-Go.

Ja verder heb ik bezoek gehad van mijn moeder en mijn tante. Het was een erg leuke week en ik heb ook veel samen met ze gedaan. Ik heb voor ze gekookt, we hebben samen de berg nog een keer beklommen en ik heb ze als levende tom tom het eiland een beetje laten zien. Het was een bijzonder mooie week, met mooi weer en ik vond het lief dat ze mij kwamen opzoeken. Thnx Guys!

Ohja, vorige week had ik mijn verlate herfstvakantie en ben ik samen met Rianne naar Bonaire ''op vakantie'' gegaan. Het was een geweldige tijd. Het is op Bonaire extreem rustig. Er is weinig verkeer op de weg en je hoort alleen de vogels en de wind. Heeel apart, maar wat heb ik ervan genoten. Verder hadden wij de goede week uitgekozen want aankomende week komen de cruise schepen weer met 3000 man, dus dan wordt het weer druk. Wij hadden nu het appartement voor onszelf, prive zwembad, op de boot naar klein bonaire waren wij als enige, en bij de mangrove waren wij ook maar met zijn 4en. Echt niet normaal! De mangrove is een soort meer met allemaal tunnels van planten waar je doorheen kajakt. Echt fantastisch mooi! (Zoek maar een plaatje op google, want ik kon tijdens de tocht geen foto's maken helaas.) Verder hebben wij allebei een scooter gehuurd op Bonaire en hebben wij het halve eiland afgeraced. Echt zo fantastisch mooie plekken heb ik nog nooit gezien in mijn leven. En wat een rust. De wind in mijn haren de zon die op mijn rug brand en GASSS! Kortom een geweldige week. Goed na de vlucht maarliefst 15 minuten zijn we weer beland in het ''vertrouwde'' curacao. 15 minuten van elkaar af, maar een wereld van verschil.

Voordat ik naar Bonaire vloog zijn wij nog naar dimitri vegas geweest. Dit is de nr. 2 dj van de wereld en ja dames/heren voor maarliefst 12.50 euro stond ik op zijn party. Het was echt super vet en hij draaide echt goed, tja.. dat mag je dan ook eigenlijk wel verwachten van zo'n dj.

Als klap op de vuurpijl heb ik vandaag met dolfijnen gezwommen. Ik vond het doodeng maar ik heb het toch gedaan. Het was een geweldige ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Ik heb ze geaaid, ik heb een zoen van ze gehad, kortom heel mooi. De foto's volgens een deze dagen op fb.

Ja dat was het denk ik wel weer zo'n beetje. Ohnee dat was het niet, want ik maak niet zomaar een titel boven mijn verslag. De laatste tijd valt hier heeel vaak, maakt niet uit wat voor tijd, de stroom uit. en dan kun je niks meer.. de airco doet het niet, je kunt niet koken (gasfornuis), de koelkast stopt en ook de vriezer stopt. Verder zijn alle lichten uit en de wifi stopt ermee. Dit is wel echt een beetje minder, want soms ben je net met iets bezig voor school o.i.d. en dan patss alles uit. Waar dit vandaan komt, dat weet niemand, maargoed, i will survive. Dan merk je pas echt hoe verwend je dus eigenlijk bent met stroom..

Als laatste stuk wil ik toch nog even vertellen dat ik bepaalde dingen wel heel erg mis van nederland. soms hoop ik dat ik 1 dag geen condens heb op mijn glas als ik drink, dat ik 1 nacht kan slapen zonder muggen, dat ik 1 keer zonder zweetbillen de auto uit kan stappen en dat ik 1 keer warm kan douchen..

Nou dat was hem dan echt! Ik heb dit weekend de tijd, dus als jullie een verzoek hebben wat jullie over curacao willen weten, of als je wil dat ik ergens over schrijf, let me know dan klets ik wel weer heen!

Dikkee kusss vanaf de andere kant van de oceaaan! X

ps. reageren op een reisverslag mag aaaaltijd! :)

  • 08 November 2014 - 19:27

    Anita Selten:

    Hallo Kim.

    Wat een leuk verslag weer.Wel lang op moeten wachten.Maar we hebben van Marja en Regie ook gehoord hoe het daar bij jou is.Wat mooi,met de dolfijnen zwemmen.Knap dat je dit gedaan hebt al vond je het eng.Hier is het inmiddels echt herfst aan het worden.Met het feestje van Regie was het overdag nog 20 graden,nu zijn het er 10 minder.Ik kan me wel voorstellen als het bij jou zo warm is dat je misschien wel naar een echte herfstdag verlangt.Maar Kim ,nog anderhalve maand ongeveer en je komt weer naar huis.Kun je weer genieten van de luxe die ze hier hebben(en de kou) en daar niet.Heel veel lieve groeten van ons allemaal hier en tot het volgende verslag.

    Anita Selten.

  • 08 November 2014 - 21:53

    Mama:

    Hoi Kim, leuk weer zo'n update, en wat een geweldige foto's van het zwemmen met de dolfijnen op fb.
    Geniet nog effe, en succes op school, eindelijk echt met de schoolkinderen werken, heb je misschien toch nog je cursus Papiaments nodig! Groetjes....

  • 09 November 2014 - 11:12

    Regie:

    Je bent wel druk geweest voor school zo te lezen. Wij hebben je toch niet te veel van je werk gehouden? Gaat verder wel goed met de stage zo te lezen. Wat knap dat je toch met de dolfijnen bent gaan zwemmen. Dat doe ik je niet na. Ik heb ook een super week gehad op Curaçao. Mocht je nog eens ergens anders stage gaan lopen, dan laat het maar weer weten. Daarna thuis gekomen was ook weer heerlijk, vooral de frisse lucht. Inmiddels is de temperatuur buiten aardig gezakt, dat is wat minder prettig. Heb ook een drukke feestweek achter de rug, maar alles goed doorstaan. Jammer dat je er niet bij was. Nu de laatste paar weekjes nog voor jou. Dat is zo voorbij, dus geniet nog even van de temperatuur en vergeet de muggen. Snap niet dat ze je nog niet met rust laten. Zal Niels nog een skype moment laten regelen, dan kunnen we ff bij kletsen. Groetjes, Regie

  • 09 November 2014 - 14:42

    Pap:

    Nou,wat `n mooi verhaal weer.
    Je lijkt wel n soort van avontuur reiziger,die van het ene in t andere avontuur valt.
    Maar tussendoor wordt er ook nog gewerkt!!
    Blij dat t allemaal n beetje op de rails staat nu,krijg je n beetje voldaan gevoel.

    Ik zou zeggen ,werk ze nog en geniet er nog van,

    groeten van pap

  • 09 November 2014 - 15:59

    Mieke:

    Kim,

    wat geweldig. Ben stik jaloers dat je een zoen gehad hebt van de dolfijnen!!!!!!!!!!
    Heerlijk dat je zo geniet en ook nog wat voor school werkt. Toppie.

    Ga zo door!!

    Dikke knuffel van Geoff en mij

  • 09 November 2014 - 18:23

    Anja :

    Hallo Kim,

    Geweldig hoor zo'n stage. Leuk wat je allemaal onderneemt, daar alleen zou je al moe van worden met die hitte en dan moet je ook nog die stomme opdrachten maken voor school. Wie dat dan weer verzonnen heeft. De stage op school met de kinderen lijkt me wel weer heel leuk. Heerlijk in de praktijk bezig zijn en niet alleen theoretisch. En mama had me ook al bijgepraat hoe en wat allemaal en vanmiddag heb ik de foto's gezien die mama gemaakt. Mooi hoor.
    Veel succes met je stage maar vooral veel plezier en geniet.
    groetjes, knuffel
    Anja

    ps: nog beren tegengekomen?????

  • 10 November 2014 - 19:24

    Kim:

    Bon tardii!
    Hopii leuk dat jullie gereageerd hebben op mijn verslag!:) Ja de school opdrachten daar loop ik nu weer me op schema maar het was echt wel even afzien in die hitte... maargoed tanden op elkaar en doorbijten dan maar. Verder anja ben ik geen beren tegen gekomen, maar wel ontelbaar veel muggen, leguanen, kakkerlakken maarja die heb ik niet geknuffeld haha!! De grootste beer die ik tegen ben gekomen was een dolfijn en die heb ik wel geknuffeld :)

    De komende tijd heb ik het qua school opdrachten niet heel druk meer, dus ik zal wat vaker een verhaal erop zetten. Nou inmiddels ben ik begonnen aan de laatste 5 weken stage, dan nog 1 week vakantie en dan is het alweer voorbij! Goed extra reden om nu lekker in de zon te gaan zitten! ;) ciaooo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Leuk dat je een kijkje neemt op mijn profiel! Je kunt hier mijn reisverslagen & foto's bekijken van mijn avontuur in Curaçao!

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 3545

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 22 December 2014

Curacao!

Landen bezocht: